بسمه تعالی

دلایل ارجحیت وکیل حرفه‌ای در تبریز به وکیل ارزان

استخدام یک وکیل ارزان در نگاه اول ایده جذابی به نظر می‌رسد. چه کسی از رفع‌ورجوع پرونده‌های حقوقی خود با کمترین هزینه ممکن استقبال نمی‌کند؟ بااین‌حال باید بدانید که برای پیروزی در دعاوی حقوقی، در وهله اول به یک وکیل حرفه‌ای نیاز دارید.

در بحث استخدام وکیل، مثل هر حوزه دیگری باید تعادل و توازن مناسبی بین قیمت و کیفیت خدمات برقرار باشد. این بدان معناست که با افزایش پیچیدگی و حساسیت پرونده، نیاز به یک وکیل حرفه‌ای بیشتر احساس می‌شود. وکلای ارزان، لزوماً وکلای بدی نیستند؛ بااین‌حال مطمئناً دلایلی وجود دارد که به‌واسطه آن‌ها خدمات حقوقی خود را با قیمت کمتری ارائه می‌دهند. دلایلی که در ادامه به معرفی و تشریح آن‌ها خواهیم پرداخت.

لازم به ذکر است که پرهیز از استخدام وکیل ارزان برای پرونده‌های حساس به معنای پرداخت مبالغ نجومی و غیرمنطقی به یک وکیل نیست. آنچه اهمیت دارد، یافتن یک وکیل متخصص و کاربلد است که خدمات خود را به قیمت واقعی و درعین‌حال منصفانه به مراجعین ارائه دهد. مطالبه‌ی مبالغ سرسام‌آور از سوی یک وکیل، پذیرفتنی نبوده و از نظر حرفه‌ای و اخلاقی، جای توجیه ندارد.

همان‌طور که در ابتدا گفتیم، استفاده از خدمات حقوقی با پرداخت حداقل هزینه، یک گزینه جذاب و وسوسه‌انگیز است. اگر شما هم بر سر دوراهی انتخاب وکیل حرفه‌ای یا وکیل ارزان مردد مانده‌اید، حتماً تا انتهای این مقاله را بخوانید. قصد داریم دلایل محکمی را با شما در میان بگذاریم؛ دلایلی که اولویتِ حرفه‌ای‌گری و کیفیت خدمات حقوقی را بر قیمت ارزان یک وکیل به‌خوبی نشان می‌دهند.

چرا یک وکیل حرفه‌ای انتخاب بهتری از یک وکیل ارزان است؟

از قدیم و ندیم گفته‌اند هیچ ارزانی بی‌دلیل نیست! این مَثَل قدیمی در بحث استخدام وکیل هم صدق می‌کند. هیچ‌کس از دریافت پول بیشتر بدش نمی‌آید. بنابراین هر وکیلی که تعرفه پایینی برای خدمات حقوقی خود در نظر می‌گیرد، قطعاً دلایل خاص خودش را دارد.

بد نیست یادآوری کنیم که برخی افراد، وکیل ارزان را معادل با یک وکیل بد می‌دانند. آن‌ها گمان می‌کنند تعرفه پایین وکلا یا شرکت‌های حقوقی لزوماً به معنای کیفیت نامناسب خدمات آن‌هاست. ولی این طرز فکر، درست نیست. ارزان بودن خدمات حقوقی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم. هرچند که درنهایت، ترجیح یک وکیل حرفه‌ای به وکیل ارزان، همواره گزینه مطمئن‌تری خواهد بود.

1. تجربه

از مهم‌ترین فاکتورهای وکیل حرفه‌ای که او را در موضع برتر قرار می‌دهد، داشتن تجربه فراوان است. عاملی که فقدان آن می‌تواند دلیلی برای ارائه خدمات حقوقی ارزان باشد. اغلب وکلای کم‌تجربه سعی می‌کنند در آغاز راه با ارائه خدمات ارزان، اسم‌ورسم خود را بر سر زبان‌ها بیندازند. این یک استراتژی متداول بازاریابی در همه حوزه‌های حرفه‌ای محسوب می‌شود.

تجربه خواه‌ناخواه یک برگ برنده مهم است که تأثیر محسوسی بر نتیجه کار یک وکیل می‌گذارد. مطمئناً حتی بهترین وکلا هم روزی در ابتدای راه بوده‌اند و هیچ تجربه‌ای نداشتند. آن‌ها طی سال‌ها و به‌واسطه کار کردن روی پرونده‌های مختلف  تجربه‌اندوزی کرده‌اند. این تجربه به‌مثابه چراغ راه به آن‌ها کمک می‌کند تا در موقعیت‌های پیچیده بهترین تصمیمات را بگیرند. موقعیت‌هایی که عبور موفقیت‌آمیز از آن‌ها صرفاً با اتکا به سواد حقوقی و کتاب‌های دانشگاهی امکان‌پذیر نخواهد بود.

بی‌تجربگیِ یک وکیل ارزان لزوماً به معنای عدم صلاحیت او در رسیدگی به یک پرونده نیست. بااین‌حال، باید بپذیریم که تجربه، چشم مخفیِ وکلا در رفع‌ورجوع دعاوی حقوقی است. چشمی که به کمک آن قادر به دیدن «پیچش مو» هستند و این تیزبینی، درنهایت شانس پیروزی در دعاوی حقوقی را شدیداً بالا می‌برد. بنابراین قویاً توصیه می‌کنیم که در دریافت هر شکلی از خدمات حقوقی، اعم از مشاوره یا استخدام وکیل، تجربه را به‌عنوان یک معیار اساسی مدنظر قرار دهید. این موضوع خصوصاً در پرونده‌های حساس و پیچیده، اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند.

2. شهرت

برخی وکلا کارنامه چندان درخشانی در دعاوی حقوقی ندارند. آن‌ها به هر دلیلی در پرونده‌های متعدد نتوانسته‌اند آن‌طور که باید و شاید از منافع موکلین خود دفاع کنند. همین سابقه و عملکرد وکلا در پرونده‌هاست که برای آن‌ها شهرت مثبت یا منفی ایجاد می‌کند.

بسیاری از وکلا یا شرکت‌های فاقدِ حُسن شهرت برای جذب مشتری بیشتر تعرفه ارزان‌تری را برای خدماتشان تعیین می‌کنند. در مقابل، یک وکیل حرفه‌ای با شهرت خوب دلیلی ندارد که چنین کاری انجام دهد. او خدمات حقوقی خود را با تعرفه واقعی و صدالبته منصفانه به مراجعین ارائه می‌دهد. شهرت منفی، یک زنگ خطر بزرگ برای انتخاب یک وکیل ارزان است؛ زنگ خطری که به شما هشدار می‌دهد هرگز مسائل حقوقی خود را با آن وکیل در میان نگذارید.

شاید برایتان سوال شود که ارزان بودن خدمات یک وکیل یا شرکت حقوقی به دلیل شهرت نامناسب آن است یا کم‌تجربگی؟ پاسخ این سوال را با کمی تحقیق می‌توانید پیدا کنید.

3. تعهد کاری

تعهد بخشی از مرامنامه‌ی کاری یک وکیل حرفه‌ای است. مؤلفه‌ای که شاید یک وکیل ارزان، اهمیت زیادی برای آن قائل نباشد.

یک وکیل حرفه‌ای به معنای واقعی کلمه به پرونده‌های محوله متعهد است. او تا جایی که لازم باشد برای پرونده وقت و انرژی می‌گذارد. وکیل متعهد علاوه بر صرف زمان کافی در جلسه با موکلین، در خارج از دفتر کار نیز برای پیگیری روند پرونده تلاش زیادی انجام می‌دهد. چنین حدی از تعهد، پیگیری و تلاش، مطالبه‌ی مبالغ بالاتر برای حق مشاوره یا حق‌الوکاله را از سوی یک وکیل توجیه می‌کند. ناگفته پیداست وکلایی که فاقد چنین تعهدی هستند با تعیین نرخ پایین‌تر برای خدمات خود، سعی در جذب بیشتر مشتری دارند. ولی تجربه نشان داده که یک وکیل ارزانِ فاقد تعهد معمولاً فرد قابل اتکایی برای رسیدگی به مشکلات حقوقی دیگران نیست.

در موسسه پورمحمد، انصاف هم یکی از ویژگی‌های وکیل حرفه‌ای است!

شکی نیست که وکلا و شرکت‌های حرفه‌ای به‌واسطه شهرت، تعهد و تجربه، شایستگی دریافت مبالغ بیشتری را دارند. بااین‌حال اخلاق حرفه‌ای ایجاب می‌کند که در قیمت‌گذاری خدمات خود، حتی‌الامکان سیاستی منصفانه را اتخاذ کنند. سیاستی که امکان بهره‌مندی از خدمات وکلای درجه‌یک را برای عموم مردم تسهیل نماید. موسسه حقوقی پورمحمد با داشتن جمعی از بهترین وکلای ایران و سابقه‌ای درخشان، آماده ارائه انواع خدمات حقوقی با مناسب‌ترین نرخ به شما عزیزان است.

در اینکه کلاس کاری یک وکیل حرفه‌ای به‌مراتب بالاتر از یک وکیل ارزان است، تردیدی نیست. ولی ما در موسسه پورمحمد تلاش کرده‌ایم که دو مفهوم کیفیت و ارزانی را به یکدیگر نزدیک کنیم.